På vej på pension?

Gør en forskel som skoleven!

Står du på tærsklen til at gå på pension, og overvejer du allerede nu, hvordan du kan engagere dig i ting med indhold og mening?

At blive skoleven kan være den gyldne mulighed, du leder efter. Som skoleven har du en unik chance for at bruge din livserfaring til at gøre en reel forskel i unge menneskers liv.
Bliv skoleven
Ole skoleven i skolen svenner

Glidende overgang

I dag ønsker flere og flere en glidende overgang fra arbejdsliv til pensionisttilværelsen. Overalt i Danmark er skolevennerne efterspurgte, for I kommer med en masse erfaring og viden i rygsækken. Som frivillig er du en særlig værdifuld ressource, som skolen ikke kan ansætte sig til. Med menneskelige kompetencer opnået gennem et langt arbejdsliv, samt indsigt og visdom kun livserfaring kan give, er seniorer det perfekte match som frivillige skolevenner.

Flere voksne giver bedre trivsel

Som skoleven får du muligheden for at hjælpe og inspirere unge mennesker i deres uddannelsesrejse. Din tilstedeværelse i klassen som en tryg ekstra voksen vil ikke blot løfte elevernes trivsel og faglige niveau, det vil også give dig masser af sjove stunder og et hyggeligt fællesskab, der nyder din opmærksomhed.
Bente skoleven i skolen svenner
Opgaveløsning med skoleven - skolens venner

Hver 10. gennemfører ikke folkeskolen

At være skoleven er ikke blot en mulighed for at give tilbage til samfundet; det er en hjælp til at realisere drømme – ikke kun dine egne, men også de unges. Alt for mange unge ender udenfor uddannelsessystemet og forskning tyder på, at trivslen i skolen er altafgørende. Lærere, pædagogisk personale og skoleledere arbejder aktivt med dagligt at forbedre trivslen, og skolevenner er et kærkomment supplement til et godt fællesskab i klassen.

Det handler om at bidrage til et miljø, hvor alle børn har mulighed for at trives og lære, uanset deres baggrund eller udfordringer. Uanset hvor du er i livet, giver engagementet som skoleven dig en unik mulighed for gøre en konkret forskel.
3 UD AF 4
LÆRERE
oplever, at skolevenner i høj grad eller meget høj grad bidrager til at skabe trivsel for en eller
flere elever i klassen
10%
Op mod 10 % af en ungdomsårgang består ikke 9.klasses afgangs-eksamen og ca. hver 15. ung mellem 15-24 år er hverken tilknyttet uddannelse eller arbejde
2,9 timer
Skolevennerne er i gennemsnit 2,9 timer i klassen hver uge. Med tid, ro og nærvær bidrager de til, at eleverne udvikler større tro på egne evner og får styrket deres faglige niveau.

Tilmeld dig her

Udfyld formularen, hvis du gerne vil være skoleven, engagere dig i foreningsarbejdet eller have flere informationer om, hvordan du kan blive en del af Skolens Venner. Så kontakter vi dig hurtigst muligt!