Hvordan bliver
man skoleven?

Har du tid, lyst og overskud til at være en ekstra voksen for en hel skoleklasse?

Som skoleven bliver du ven med en klasse og tager del i klassens hverdag typisk 2-4 timer om ugen. Du skal ikke undervise eller have ansvar for klassen, du skal derimod følge lærerens anvisninger og være ekstra voksen i klassen.

Eleverne kommer til at se dig som en naturlig del af deres skoleliv.

Det er både når de skal sjippe, øve læsning og snakke om fredagsslik. Derudover skal du have lyst til at dele dine erfaringer med Skolens Venner, så vi kan dokumentere den forskel du gør for elever.
Når du har gjort op med dig selv, at du har overskud og lyst til at dele ud af din tid og nærvær, så glæder vi os til at matche dig med en lærer og klasse. Processen i trin kan du folde ud herunder.

Vejen til at blive skoleven

Klik på et trin for at læse mere.

Tak for, at du overvejer at blive skoleven! Store oplevelser med fantastiske børn venter dig. For at sætte gang i processen, skal du indsende en henvendelse til os. Det kan du gøre på linket herunder.

Indsend henvendelse

Vi glæder os til at høre fra dig!

Når vi har modtaget din henvendelse, bliver du inviteret til en samtale med kontaktpersonen fra din lokale afdeling af Skolens Venner. I samtalen får du information om rollen som skoleven. Ud fra dine ønsker afklarer vi, hvilken aldersgruppe elever, du gerne vil tilknyttes, hvilken skole du gerne vil være på og hvilket fag, du kunne tænke dig at være skoleven i.

Derefter kontakter Skolens Venner skolen, der har ansvaret for at finde en lærer og en klasse, der ønsker at få en skoleven. Herefter bliver du sammen med kontaktpersonen fra Skolens Venner inviteret til et møde på skolen, hvor I aftaler, hvordan du kommer i gang. Mødet slutter med, at du og skolen underskriver en venskabsaftale. Du skriver også under på, at skolen gerne må indhente en børneattest hos politiet.

Tillykke! Du er nu matchet med en skole, en lærer og dermed en hel klasse, som glæder sig til at møde dig. For at få det bedste ud af samarbejdet, anbefaler vi, at du og din lærer foretager en forventningsafstemning, og planlægger hvordan I har lyst til at koordinere indsatsen.

Du kan finde inspiration til opgaver her

Du er nu klar til din første skoledag! Vi håber, at du bliver glad for din nye rolle som skoleven.

Venskabsaftale

Når en frivillig bliver ven med en skole, underskriver begge parter en venskabsaftale. Aftalen sikrer, at både den frivillige skoleven og skolen får det bedste ud af venskabet.

Aftalen er godkendt af Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen.
Læs mere om venskabsaftalen her