En skoleven er ikke en lærer eller en pædagog
Frivillige hverken kan eller skal erstatte lønnet arbejdskraft og de fagprofessionelle. Frivillige skolevenner er en ekstra relation, en slags voksen ven, der er en ikke-professionel relation i barnets liv. Skolevennerne har ikke ansvar for klasserumsledelse, for den enkelte elevs læring og trivsel, eller for at der etableres et godt klassefællesskab. De kompetencer og det ansvar ligger hos lærere og pædagoger.
En skoleven kommer med god tid, smil og nærvær og tilbyder eleverne en ekstra relation til en tryg voksen, der har mulighed for at lægge øre til stort som småt og på den måde medvirke til at styrke elevernes personlige, sociale og faglige udvikling.
Det er et supplement for børnene som oplever at de får noget ekstra, når frivillige har lyst, tid og overskud til at indgå som skolevenner. Mange lærere og pædagoger oplever, at de selv får mere overskud og tid til at tage sig af de børn, der har allermest brug for deres faglige kompetencer.
Selvom skolevenner er ikke svaret på nedskæringer og antallet af fagprofessionelle i skolen, så kan skolevenner være en del af svaret på flere relationer, øget fællesskab og trivsel for det enkelte barn.