fbpx

Hvad er en
skoleven

Hvad er en skoleven?

En skoleven er en frivillig, der er tilknyttet en fast klasse i 2-4 lektioner om ugen. Skolevennen er et ekstra sæt hænder for klassen – og vigtigst af alt, så er det en støtte til den enkelte elev i fællesskabet.

Skolevennens rolle er at hjælpe eleverne i forbindelse med undervisning og aktiviteter.

For eleverne opleves skolevennen som en tryg og rolig voksen, der kommer med opmuntrende ord, en støtte til læsning eller matematikopgaven, en hånd på skulderen, et lyttende øre eller en trøstende skulder.

Den frivillige indsats understøtter de lærerstyrede aktiviteter. Det er op til den enkelte skole og lærer at definere, hvilke opgaver det skal være.

Eksempler på
skolevennens opgaver

At være tilstede i klassen, mens læreren underviser
Hjælpe med at besvare spørgsmål
Støtte lege og aktiviter i frikvartererne
Stå til rådighed for elever med behov for ekstra opmærksomhed
Være en hjælpende hånd for elever med startvanskeligheder
Hjælpe med opgaver og opgaveforklaringer
Spise frokost sammen med klassen og læreren
Lytte til stort og småt
Deltage på ture og i udeskoleaktiviteter
At hjælpe med at forberede fremlæggelser for klassen
Praktiske ad hoc opgaver

En skoleven er ikke en lærer eller en pædagog

Frivillige hverken kan eller skal erstatte lønnet arbejdskraft og de fagprofessionelle. Frivillige skolevenner er en ekstra relation, en slags voksen ven, der er en ikke-professionel relation i barnets liv. Skolevennerne har ikke ansvar for klasserumsledelsen, for den enkelte elevs læring og trivsel, eller for at der etableres et godt klassefællesskab. De kompetencer og det ansvar ligger hos lærere og pædagoger.

En skoleven kommer med god  tid, smil og nærvær og tilbyder eleverne en ekstra relation til en tryg voksen, der har mulighed for at lægge øre til stort som småt og på den måde medvirke til at styrke elevernes personlige, sociale og faglige udvikling.

Det er et supplement for børnene, der oplever at de  får noget ekstra, når frivillige har lyst, tid og overskud til at indgå som skolevenner. Mange lærere og pædagoger oplever, at de selv får mere overskud og tid til at tage sig af de børn, der har allermest brug for deres faglige kompetencer.

Selvom skolevenner er ikke svaret på nedskæringer og antallet af fagprofessionelle i skolen, så kan skolevenner være en del af svaret på flere relationer, øget fællesskab og trivsel for det enkelte barn.
STØT
crossmenu